Sveriges första AI-lärare kan vinna prestigefyllt pris
Andrew Galbraith arbetar som lärare på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping. Han har tagit en unik position i den svenska skolvärlden som landets första och enda förstelärare inom AI. Nu har Galbraith chansen att vinna det prestigefyllda priset Guldäpplet, där han tillsammans med två andra lärare är nominerade och kan ta hem priset senare i höst.
-Det är nu i år vi har börjat med AI-kursen och den grundar sig främst i samhällets påverkan av AI, men också hur AI fungerar och vad det finns för syften med det när det gäller inlärning, förklarar Galbraith.
AI-kursen som introducerades i år på Erik Dahlbergsgymnasiet fokuserar främst på AI som verktyg, såsom i skolan och samhället. Fokuset som Galbraith upplyser ligger i hur AI kan hjälpa folk lära sig språk och utveckla sin kreativitet då tekniken utvecklas och han menar då att det är bra om lärare kan ta vara på utvecklingen för att även utveckla undervisningen för elever.
-Eleverna ska kunna använda AI på ett bra sätt för inlärning. Det är ett nytt verktyg som eleverna kommer behöva använda i framtiden. Då är det bra om de kan använda AI på ett produktivt sätt än att bara fuska med det, då försvinner poängen med AI i skolan.
Galbraith påpekar även att den svenska skolan är under ett paradigmskifte eftersom teknik och samhälle utvecklas snabbt och då behöver skolan anpassa sig därtill, för att eleverna sedan ska kunna vara förberedda inför arbetslivet.
-AI påverkar och är redan en del av samhället, då är det bra att vi lärare kan ta fram verktyg och åtgärder för att eleverna ska kunna anpassa sig i framtiden.
Galbraith leder flera projekt, där han bland annat har utvecklat AI-riktlinjer för Jönköpings kommun, vilka även har använts i andra kommuner. Han är drivande i projektet Futures 2024 där eleverna får skriva framtidsnoveller tillsammans med Högskolan Jönköping.
-Jag arbetar mycket med att AI ska effektivisera och lära alla som använder det, avslutar Galbraith.